آیین نکوداشت مرحوم حاج محسن شیخ‌پور برگزار شد

آیین نکوداشت مرحوم حاج محسن شیخ‌پور قاسمی‌نیا، از فعالان عرصه فرهنگی و دانشگاهی کشور، پیشکسوت جهاد دانشگاهی، انجمن اسلامی و دانشگاه تهران، عصر امروز (۱۹ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد.

به گزارش مشرق، در این مراسم، دکتر حبیب‌الله پور مطهر، سفیر سابق ایران (ویتنام)، دکتر علی طیب نیا، استاد دانشگاه و وزیر سابق اقتصاد، دکتر عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، دکتر الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر علیرضا صفاریان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، دکتر علی سوری، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، دکتر محمد آسوده، معاون سابق بیمه مرکزی، و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند. 

دکتر سوری، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در سخنان کوتاهی گفت: از نزدیک فرصت ملاقات و همکاری با مرحوم حاج محسن شیخ‌پور را نداشتم، اما چیزی جز نام نیک و حسنه از ایشان نشنیده‌ام و ایشان مورد وثوق همه دوستان و همکارانی بود که با آن مرحوم مراوده داشتند.

در ادامه این مراسم، دکتر طیب نیا، استاد دانشگاه و وزیر سابق اقتصاد گفت: مرگ انتقال از یک نشئه به نشئه‌ای دیگر است و خوشا به حال کسانی که با توشه انبوه به استقبال دنیای دیگر می‌روند. افرادی که در این دنیا توشه کافی اندوخته‌اند، با نشاط و راحتی راهی سفر آخرت می‌شوند و این حکایت دوست عزیزم حاج محسن شیخ‌پور است. فردی که در تمام عمر با خلوص، صداقت و ایثار زندگی کرد. هرگز برای این دنیا زندگی نکرد و همواره سودای دنیای دیگر داشت و این موضوع را می‌توان در نوشته‌ها و اشعار وی به وضوح دید. 

وی تأکید کرد: حاج محسن شیخ‌پور در طول حیات خود بارها در معرض شهادت و حوادث سخت قرار گرفته بود؛ در حج خونین (سال ۱۳۶۶) حضور داشت و تقدیر این بود که زنده بمانند و در جهت توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی تلاش کنند. در بمب‌گذاری نماز جمعه و همینطور حادثه ۱۷ شهریور به مشیت الهی زنده ماندند تا بتوانند به کشور و جامعه کمک کنند. ۴۳ سال پیش در زمان ورود به دانشکده اقتصاد با ایشان آشنا شدم. وی، رهبری و فرماندهی جریان نیروهای مسلمان معتقد به خط امام خمینی (ره) ر در دانشکده برعهده داشت. این آشنایی زمینه‌ساز دوستی ما با یکدیگر بود. اگرچه دانشجوی اقتصاد بود، اما همواره اهل شعر و فرهنگ و ادب بود. همین تفکر نیز باعث شد تا در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته ادبیات دانشگاه تهران به ادامه تحصیل بپردازد.

استاد دانشگاه و وزیر سابق اقتصاد خاطر نشان کرد: حاج محسن شیخ‌پور اگرچه فردی انقلابی بود و نقش پیشتازی و رهبری فعالیت‌های دانشگاهی را برعهده داشت، اما اهل عرفان و عبادت و نیایش بود و انس عجیبی با قرآن کریم داشت. بسیار متواضع بود و جاه طلبی نداشت. همواره از پذیرش مسئولیت‌های سنگین خودداری می‌کرد، اما تلاش می‌کرد در مسئولیت‌های پایین‌تر، خدمات مؤثری به انقلاب و کشور داشته باشد. دفتر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران را با وجود فشار گروه‌ها و جریان‌های کمونیستی شکل داد و با وجود شرایط حاکم در دانشکده (در آن مقطع)، اولین فردی بود که توانست وارد شوراهای مدیریتی دانشکده شود. 

دکتر طیب نیا افزود: ایشان ناملایمات زیادی را به ویژه در سال‌های پایانی عمر تحمل کردند که انشالله این سختی‌ها و ناملایمات، رحمت و گشایش الهی برای ایشان در آخرت باشد. 

آیین نکوداشت مرحوم حاج محسن شیخ‌پور برگزار شد

در بخش دیگر این مراسم، دکتر الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی، درگذشت حاج محسن شیخ‌پور را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر توصیف کرد و گفت: البته در این رفت و آمدها (مرگ و حیات) حکمت الهی نهفته است. یکی از عنایات ویژه خداوند به ایشان، همسری فداکار و همراه است که در تمام مراحل زندگی و فراز و فرودها، به ویژه مشکلات ناشی از بیماری در اواخر عمر، ایشان را همراهی کردند. موهبت دیگری که خداوند به دلیل خصایص اخلاقی نیکو نصیب ایشان کردند، ۳ فرزند صالحی است که در خدمت کشور و انقلاب اسلامی هستند. 

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حاج محسن شیخ‌پور هیچ وقت به دنبال مقام و مسئولیت نبودند. سال ۱۳۵۶ و ورود به دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، به دلیل خیانت برخی جریان‌ها چپ و لو دادن بچه‌های مذهبی، بسیاری از این بچه‌های انقلابی مجبور به فرار شدند، اما ایشان در آن شرایط سخت یک تنه ایستاد و از عقاید بر حق خود دفاع کرد. ایشان حتی در برخورد با دشمنان و مخالفان خود، تندی و تلخی نمی‌کرد و همین خصوصیت اخلاقی باعث شده بود که بین تمامی دانشجویان سیاسی دانشکده محبوب باشند. 

دکتر نادران خاطر نشان کرد: قرآن و نهج البلاغه دو یار و همراه همیشگی حاج محسن شیخ‌پور بودند. امیدوارم روح پاک ایشان در کنار امام (ره)، شهدای انقلاب و کسانی که برای این نظام و انقلاب زحمت کشیدند، با ائمه اطهار و اولیای الهی محشور شود. 

دکتر عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی، دیگر سخنران آیین نکوداشت مرحوم حاج محسن شیخ‌پور به تلاش ایشان برای راه‌اندازی انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: (در آن مقطع) تلاش می‌کردند مانع از جذب جوانان به گروه‌های کمونیستی شوند. ایشان توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی در کشور داشتند. هیچگاه به دنبال مسئولیت نبودند و حتی در بیمه مرکزی نیز مسئولیت مدیر آموزش و توسعه را پذیرفتند که نشان‌دهنده توجه ایشان به بحث توسعه و فرهنگ‌سازی بود. 

دکتر همتی افزود: ایشان یک اصولگرای اصلاح‌طلب بود؛ اصولگرا به این معنی که به مسائل دینی و مذهبی بسیار معتقد بودند و اصلاح‌طلب نیز یعنی مردم برای ایشان بسیار مهم بودند. همسر بزرگوار ایشان (خانم طوطیان) نیز نقش بسیار مهمی در زندگی ایشان داشتند. 

در انتهای این مراسم، برادر و پسر مرحوم حاج محسن شیخ‌پور، ضمن قدردانی از تمامی مسئولان، اساتید حوزه و دانشگاه که در این مراسم حضور داشتند، دلنوشته‌هایی را به یاد ایشان قرائت کردند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس